maanantai 28. huhtikuuta 2014

Kevään ensimmäiset valkovuokot

Vietimme viikonlopun Vantaalla (entisillä kotiseuduilla) ja Järvenpäässä kummitytön synttäreillä. Oli ihanaa!

Teimme lauantaina pitkän kävelylenkin mumman kanssa. Lenkki ei matkaltaan ollut kovin pitkä, mutta aikaa siihen kului jonkin verran, sillä meillä ei ollut rattaita tai vaunuja mukana ja lapset kävelivät osan matkaa ja osan olivat sylissä. Huh. Reissu meni kuitenkin hyvin, jopa paremmin kuin olin ajatellut.

Pientä käenrieskaa

Myyrmäessä (ja siinä lähiseuduilla) on aina ollut valtavasti valkovuokkoja. Samoin esim. Vuosaaressa ja Santahaminassa, missä olen asunut. Olen siis pitänyt valkovuokkoja itsestäänselvyytenä, että niitä on aina paljon ja kaikkialla. Mutta eipäs olekaan. Pyynikin rinteet ovat täynnä sinivuokkoja ja olen koko ajan odotellut, että milloinkas ne valkovuokot putkahtavat maasta. Mutta ei niitä ole näkynyt, ei kuulunut. Minulle valkenikin, että ei niitä varmaan tulekaan. Nyyh.

Sinivuokkoja

Valkovuokot ovat osa kevättä. Ne ilmestyvät leskenlehtien jälkeen ennen käenrieskaa tai voikukkaa. Hauskimmillaan valkovuokot ovat limittäin sinivuokkojen kanssa niin, että yhdellä silmäyksellä näkee molempia vuokkoja.

Valkovuokkoja

Olen kukkaihminen!

Satuttiin todella sopivasti Myyrmäkeen, kun näin metsän täynnä valkovuokkoja. Todella kaunista. Itseasiassa lähdimme tutkimaan yhtä lätäkköä, jossa on joka vuosi ollut sammakonpoikasia. Lammikko ei tuottanut nytkään pettymystä, sillä se oli täynnä kutua. Sonja ei siitä ollut vielä kovin kiinnostunut, mutta Simo oli heti valmis tutkimaan. Vaikka nykyisin taitaa olla kiellettyä ottaa kutua kotiin, täytyy silti myöntää, että vähän tekisi mieli ottaa muutama muna lasipurkkiin. No, en tietenkään ottanut. Ei ollut purkkia enkä toisaalta tahdo niitä pieniä raasuja ottaa kotiin kitumaan. Vähän sama on kukkien kanssa, että ei minulle tule mieleen kerätä vuokkoja kotiin, kun kauneimmillaan ne ovat ulkona vihreänä ja valkeana mattona peittämässä metsän pohjaa. Kesäkukat ovat vähän eri juttu, kun niitä on jotenkin niin paljon, koiranputkia sun muita. Ainakin mökillä.

Kaunis metsä

Sellaisia pohdintoja täällä tänään. Missä Tampereella voisi nähdä valkovuokkoja?

Sammakonkutua

Kaunista kevättä ja hauskaa vapun odotusta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti